Photobucket

Monday, November 22, 2010

TIPS SPM & STPM DI RAYA PENGORBANAN



Assalamualaikum dan salam semanis keikhlasan. Hari ini merupakan tarikh bermulanya peperiksaan STPM dan semalam pula bagi peperiksaan SPM. Tentunya bagi murid-murid yang terlibat merasakan asakan degup jantung yang lain daripada kebiasaan. Maklumlah peperiksaan besar sudah tentu angan-angan dapat rezeki yang besar, hanya yang membezakan usaha latihan dan amalan yang meyakinkan memberi sedikit tenang. Kebetulan raya haji raya pengorbanan masih segar lagi suasananya, dan kebetulan adik saya juga menduduki peperiksaan STPM yang memerlukan pengorbanannya untuk duduk di asrama belajar dengan rakan-rakan seperjuangan. Timbul pula idea dan sedikit tips sokongan untuk adik dan semua yang menduduki peperiksaan.

1. Doa dengan yakin dan bersungguh. Pada awal dan akhirnya untuk dipermudahkan dan dapat jawab dengan baik.

2. Fokus dan jangan biarkan diri terlalai tanpa sedar. Tumpuan yang jelas dan tidak tercicir mana-mana soalan dan jawapan paling sesuai.

3. Tetap mengilhamkan segar dalam beridea menulis,mengira,membaca dengan rasional. Pendek kata menggunakan pengalaman belajar atau ulangkaji persediaan sebelum ini untuk diaplikasikan dalam peperiksaan.

4. Jangan banyak buang masa pada benda yang tidak pasti. Berusaha untuk memastikan yang terbaik dalam menjawab setiap soalan berdasarkan ilmu.

5. Tawakal dengan kesungguhan dan usaha yang kita lakukan. Kekalkan momentum ibadah dan amalan yang baik sekaligus meningkatkan prestasi ingatan tentang ilmu yang dipelajari.

6. Maafkan diri sendiri, kawan-kawan dan sesiapa sekalipun.

7. Berkorbanlah untuk berubah kepada akhlak yang baik dan terpuji. Jangan coba untuk meniru jawapan kawan, tetapi jujurlah pada diri sendiri.

Semoga berjaya.....Berdoalah selalu =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

salam ukhwah


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Loading...

Loading...
 

TERATAK IMAN EL ZIQRA © 2008. Template Design By: SkinCorner